1 przycisk, 2 kierunki, 3 zabezpieczenia

1 przycisk, 2 kierunki, 3 zabezpieczenia photo

Liczby 1 – 2 – 3 to w zasadzie przypadek, jednak w pełni odpowiadają one prezentowanemu teraz układowi przekaźnikowemu, który na pierwszy rzut oka może wydawać się nieco skomplikowany. Jeden przycisk wystarczy do sterowania odpowiednim silnikiem elektrycznym (np. ruchem bramy) w dwóch kierunkach, posiada też trzy funkcje zabezpieczające.

Na pierwszym zdjęciu poszczególne części funkcjonalne są oznaczone oddzielnie, co można wykorzystać nawet jako oddzielny obwód w innych zastosowaniach. Oczywiście podstawowym warunkiem jest to, aby silniki napędowe posiadały własny wyłącznik krańcowy.

Obwód podstawowy

Sterowanie opiera się na przekaźniku impulsów MR-42 oznaczonym „R4”, który zmienia stan w kolejności 2-bitowego ciągu liczb binarnych za każdym naciśnięciem przycisku  01 - 10 - 11 - 00 (0=przekaźnik jest wyłączony, 1=przekaźnik jest włączony). Działanie sterownika kierunku jest również pokazane w tabeli.

  Wyjście 2 (21-24) Wyjście 1 (11-14) Funkcja
1. naciśnięcie przycisku  OFF ON UP
2. naciśnięcie przycisku  ON OFF STOP
3. naciśnięcie przycisku  OFF ON DOWN
4. naciśnięcie przycisku  ON OFF STOP

Przekaźnik na wyjściu 1 wyłączy się po każdym drugim naciśnięciu przycisku, co odpowiada funkcji STOP, natomiast jego stan włączenia pozwoli na ruch w kierunku określonym przez styk przełączający wyjścia 2. Dwa wielofunkcyjne przekaźniki czasowe CRM-91H lub CRM-161 sterują ustawieniem czasowym kierunku ruchu. Przekaźniki czasowe są ustawione na tryb opóźnionego włączenia (dowolny określony typ).

Ochrona przed jednoczesnym przełączaniem dwóch kierunków

Dwa uzwojenia silnika nie mogą być zasilane jednocześnie, co jest zapewnione przez styk przełączający wyjścia 2, MR-42, który monitoruje i nigdy nie zasila uzwojeń jednocześnie. Dodatkową ochronę można zapewnić, blokując styki przełączające dwóch przekaźników czasowych za pomocą okablowania pokazanego na rysunku.

RESET po awarii zasilania

Jeśli system znajdował się w trybie STOP, gdy zasilanie zostało ponownie włączone po awarii zasilania, nic specjalnego się nie dzieje, sterowanie nie rozpoczyna się automatycznie. Jeśli awaria zasilania wystąpi podczas ruchu, a następnie system zostanie ponownie podłączony do zasilania, wyjście 1 (MR-42) zostanie zasilone i ruch może rozpocząć się w kierunku, w którym poruszał się podczas awarii zasilania. Aby temu zapobiec, zainstalowaliśmy przekaźnik czasowy oznaczony „R1”, który jest również w funkcji „b” i odbiera bezpośrednio wspólne napięcie zasilania. Jeśli zasilanie jest włączone, na pewno nastąpi opóźniony powrót i przekaźnik się uruchomi. Jego wyjście jest podłączone równolegle z przyciskami, więc pokazane tutaj krawędź narastająca może przełączać przekaźnik impulsowy MR-42. Ponieważ zacisk 15 „R1” odbiera napięcie tylko wtedy, gdy napięcie jest doprowadzone do zacisku 14 „R4” (sygnał aktywacji ruchu), może on przełączać przekaźnik impulsowy MR-42 tylko wtedy, gdy znajduje się on w fazie ruchu, więc należy wydać polecenie STOP, aby zapobiec automatycznej inicjacji ruchu.

Zabezpieczenie nadprądowe

Gdy poruszający się obiekt (drzwi, brama garażowa itp.) uderzy w przeszkodę lub utknie, silnik może się nawet spalić. Jako zabezpieczenie instalowany jest przekaźnik monitorujący prąd PRI-51/xx, który działa jak wyłącznik krańcowy prądu: jeśli prąd płynący przez wewnętrzny bocznik przekroczy ustawioną wartość, przekaźnik się włączy. Seria PRI-51 ma regulowany maksymalny limit prądu i jest dostępna w kilku wersjach („xx” w kodzie typu = maksymalny limit prądu). Regulowana minimalna wartość prądu wynosi 10% wartości maksymalnej, a opóźnienie można ustawić w zakresie od 0,5 do 10 sekund w przypadku krótkotrwałych usterek. Jeśli PRI-51 wykryje przepięcie, wyłączy się, a faza na zacisku 18 wyłączy przekaźnik impulsowy MR-41, który przerwie zasilanie silnika i zatrzyma ruch. Ponowne uruchomienie jest możliwe tylko za pomocą przycisku „RESET przeciążenia” po usunięciu problemu, który spowodował przetężenie.

WSKAZÓWKA

Gdy system został wyłączony z powodu przeciążenia prądowego, a następnie ponownie uruchomiony czerwonym przyciskiem, system zacznie się uruchamiać, jeśli przeciążenie prądowe faktycznie ustało. Jeśli nie chcesz tego robić, możesz również podłączyć napięcie zasilania do „A1” „R1” z zacisku 14 „R2”, wtedy mechanizm nie uruchomi się po naciśnięciu przycisku przeciążenia RESET, ponieważ przekaźnik impulsowy MR-42 zatrzyma się.

Uwaga! Przedstawione w artykułach rozwiązania są poglądowymi schematami ideowymi, w których mogą wystąpić błędy pomimo wielokrotnego sprawdzania lub testowania w warunkach warsztatowych. Zadaniem i odpowiedzialnością instalatora jest sprawdzenie ich przydatności do danego zadania i wprowadzenie ewentualnych zmian! Ani autor, ani firma nie ponoszą żadnej odpowiedzialności za szkody lub inne problemy wynikające z zastosowania przedstawionych rozwiązań. Kolory przewodów na rysunkach mają jedynie na celu zwiększenie przejrzystości, niekoniecznie odpowiadają kolorom standardowego okablowania!

 

Datum vydání: 06. 02. 2024

KALENDARZ WYDARZEŃ

<
LIPIEC 2024
>
  • Po
  • Wt
  • Śr
  • Cz
  • Pi
  • So
  • N
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31

Centrum klienta

Infolinia

+48 785 431 024
elko@elkoep.pl

Pomoc techniczna

+48 539 984 709
jana.kapitanov@elkoep.pl